De kerken in Chaam en omgeving, rooms-katholiek en protestants, werken al sinds jaar en dag samen in de oecumenische stichting Kerk & Toerisme Chaam e.o.

Deze stichting ontplooit, met name in de zomer, verschillende activiteiten. De belangrijkste zijn:

- het campingpastoraat;

- medewerking aan het ‘Rondje Open Kerk’, georganiseerd door de Stichting Cultuur in de Zomer;

- medewerking aan het gebruik van de Ledevaertkerk voor culturele activiteiten.

Campingpastoraat houdt in dat gedurende enkele weken in de zomer op diverse campings in de bosrijke omgeving van Chaam mensen namens de kerken een luisterend oor bieden aan toeristen.

Tijdens het ‘Rondje Open Kerk’ worden de kerkgebouwen in de regio (rooms-katholiek en protestants) op een aantal woensdagmiddagen opengesteld voor belangstellenden. Vrijwilligers zijn aanwezig om rondleidingen te verzorgen en vragen te beantwoorden.

De Ledevaertkerk (XVe, XVIe eeuw, fraai gerestaureerd, rijksmonument) leent zich door ambiance en akoestiek bij uitstek voor culturele activiteiten, zoals concerten en lezingen. Bij de organisatie is de stichting Kerk & Toerisme mede betrokken.